arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

Min medlem har avlidit - hur gör jag då?

Hej,

Vi har medlemmar som har avlidit, finns det något vi kan göra eller ska vi låta dessa vara som de är?

Av Maria

Hej Maria,

Du kan välja att radera individen helt ifrån ditt register, men om du önskar ha kvar individen en period av statistiska skäl, så finns det på individens formulär ett fält som heter Blockerad/Avliden.

Detta fält är enbart synligt för de administratörer med rättighet att radera den aktuella individen.

Observera att ett konto avseende en avliden person inte enkelt kan återställas, så var aktsam vid hantering av denna funktion.

Vår rekommendation är att alltid radera avlidna individers konton efter medlemsperiodens slut.

Oavsett vilken väg du väljer så är det viktigt att visa respekt och att utskick från arcMember blockeras.

 

När du markerar din individ som avliden så händer följande:

  1. Individen blockeras för alla typer av utskick ifrån systemet inkl. de adressfiler som Tidningsmodulen skapar.
  2. Individens medlemskap avslutas med omedelbar verkan.
  3. Individen blockeras från att kunna logga in i något av arcMembers gränssnitt.
  4. Individens obetalda avier kommer att makuleras (fakturor/betalkrav berörs ej).
  5. Individen visas nu med grå text i alla individlistor.

Observera att en avliden person kan tas med vid export, och om din export används som underlag för utskick så behöver du själv korrigera ditt underlag.

 

Markera en individ som avliden:

  1. Öppna individen vars uppgifter du vill ändra.
  2. Klicka på Ändra individuppgifter i kontextmenyn.
  3. Sätt fält Blockerad/Avliden till Ja, avliden.
  4. Tryck på knappen Spara.

Hade du istället valt Ja, annan orsak så händer endast steg 1 av 4 ovan.  

 

Av Kund Support