arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

En av våra medlemmar har betalat in mot en gammal fakturareferens, går detta att lösa?

Hej,

Vi har en medlem som har råkat betala in för sin faktura fast har på något sätt lyckats betala in mot en gammal fakturareferens. Finns det något sätt vi kan fixa detta på?

Av Johannes

Hej Johannes,

Om fakturorna i fråga avser avier, så blir din hantering relativt enkel.

 

  1. Öppna den gamla avin och klicka på Hantera faktura i kontextmenyn.
  2. Hantera överskjutande belopp som ett tillgodo för individen. Den gamla avin går nu från status Överbetalt till Betald.
  3. Öppna nu den nya och obetalda avin och klicka på Hantera faktura i kontextmenyn.
  4. Makulera den nya avin. Observera att makulerade avier måste distribueras manuellt om det är önskvärt.
  5. Öppna aktuell individ och klicka på Fakturor i vänstermenyn.
  6. Skapa nu en ny faktura för den post som den makulerade avin avsåg. I detta fall så kommer individens tillgodo att plockas upp och i många fall innebär det att fakturan nollas.

 

Hur vida du önskar distribuera 0-fakturan eller ej, är en inställning på fakturamallen. Vanligast är att man inte önskar det och då blir det upp till dig hur du nu önskar kommunicera med individen i fråga.

Av Kundsupport