arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

En av våra medlemmar har betalat för mycket, hur gör jag?

Hej,

Vi har en medlem som har betalat in mer än vad deras faktura avser, hur kan vi lösa detta?

Av Kajsa

Hej Kajsa,

I det fall en faktura har betalats dubbelt eller på annat sätt felaktigt överbetalats, så finns det möjlighet att hantera överskjutande belopp på två sätt: Återbetalning eller Tillgodo. 

Vi ser dock några exempel på överbetalningar som görs med avsikt och som då hanteras lite annorlunda.

Det finns ett par olika sätt detta kan ordnas på, nedan går vi igenom dessa:

 

Hantera överskjutande belopp som Återbetalning

  1. Öppna fakturan för vilken du vill hantera överskjutande belopp.
  2. Klicka på Hantera faktura i kontextmenyn.
  3. Välj alternativ Hantera överskjutande belopp.
  4. Välj Återbetalning till mottagaren samt fyll i Utbetalningsdatum för den återbetalning du gjort till individen i fråga.
  5. Tryck på knappen Hantera överskjutande belopp.

En inbetalningspost med motsvarande minusbelopp har ni skapats.

Ingen utbetalning till mottagaren sker per automatik utan detta hanteras av er manuellt.

Fakturans status kommer att ändras från Överbetald till Betald

 

Hantera överskjutande belopp som Tillgodo

  1. Öppna fakturan för vilken du vill hantera överskjutande belopp.
  2. Klicka på Hantera faktura i kontextmenyn.
  3. Välj alternativ Hantera överskjutande belopp.
  4. Välj Tillgodo för mottagaren vid nästkommande faktura.
  5. Välj på vilket sätt mottagarens tillgodo ska få användas. Tillgodot kommer att hämtas upp per automatik utifrån detta val. 
  6. Tryck på knappen Hantera överskjutande belopp.

En inbetalningspost med motsvarande minusbelopp har ni skapats.

En tillgodo-post knyts till mottagaren i väntan på nästkommande faktura. Aktuellt tillgodo läggs på nästkommande faktura som en synlig minuspost med hänvisning till aktuell faktura.

Fakturans status kommer att ändras från Överbetald till Betald.   

 

 

På vilket sätt får mottagarens tillgodo användas:

Oavsett innehåll: Tillgodot kommer att plockas upp vid inidvidens nästkommnade faktura, oavsett vad den innehåller. (Rekommenderas)

Innehållande valfri prenumeration eller produkt utifrån samma grupp: Tillgodot plockas upp om innehållet är skapat utifrån samma grupp. Exempel: Ett tillgodo från ett medlemskap i lokalgrupp Kalmar inte kan användas för ett medlemskap i lokalgrupp Stockholm, men det går bra om man byter medlemskap inom lokalgrupp Kalmar. 

Innehållande exakt samma prenumeration: Tillgodot plockas upp om innehållet är exakt detsamma. Exempel: Det måste vara samma medlemskap inom samma lokalgrupp.

 

Individen har betalat förmycket på sin medlemsavi med avsikt - hur går jag vidare?

Medlemmen har betalat förmycket därför att hen egentligen önskar ett annat medlemskap:

Makluera avin - Byt medlemskap - Skapa en ny medlemsavi enligt nedan:

  1. Öppna individen och klicka på Fakturor i vänstermenyn.
  2. Klicka på raden för aktuell avi och klicka på Hantera faktura i kontextmenyn.
  3. Välj att Makulera avin och vidare att hantera det inbetalda beloppet som ett Tillgodo.
  4. Tryck på knappen Makulera.
  5. Klicka nu på Prenumerationer i vänstermenyn.
  6. Klicka på pen-ikonen på raden för den prenumeration som ska ändras.
  7. Ändra Nästa prenumeration till önskad prenumeration/medlemskap och backa tillbaka medlemskapets Giltighetstid. Detta sköts automatiskt fram en period när föregående avi registrerades som betald.
  8. Tryck på knappen Spara.
  9. Skapa nu en ny medlemsavi för den nya prenumerationen. Tillgodot kommer att plockas upp och eventuellt blir det en 0-kronors-avi.

Hur vida du önskar distribuera 0-fakturan eller ej, är en inställning på fakturamallan. Vanligast är att man inte önskar det och då blir det upp till dig hur du nu önskar kommunicera med individen i fråga.

 

Medlemmen har betalat förmycket därför att hen vill ge en gåva (kräver arcMember gåvomodul):

Hantera överskjutande belopp som tillgodo - Använd tillgodot för att skapa en gåva enligt nedan:

  1. Öppna individen och klicka på Fakturor i vänstermenyn.
  2. Klicka på raden för aktuell avi och klicka på Hantera faktura i kontextmenyn.
  3. Välj att Hantera överskjutande belopp och vidare att hantera det överskjutande beloppet som ett Tillgodo.
  4. Tryck på knappen Hantera överskjutande belopp. 
  5. Klicka nu på Gåvor i vänstermenyn.
  6. Klicka på Registrera gåva i kontextmenyn.
  7. Välj Individens tillgodo och fyll i övriga uppgifter för din nya gåva.
  8. Tryck på knappen Spara.

 

Av Kundsupport