arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

Vi har fått in en betalning på en makulerad avi, hur gör vi?

Hej,

Vi har fått in en betalning på en makulerad avi, hur gör jag för att registrera den korrekt igen?

Av Sören

Hej Sören,

Du kan precis som vanligt registrera en inbetalning också på en makulerad avi. Avin status kommer att ändras från Makulerad till Betald och avser avin ett medlemskap så aktiveras också detta. 

Om inbetalningen kommer in via en automatiskt importerad betalfil så sker kopplingen till den makulerade avin inte automatiskt som i vanliga fall. Detta för att du som administratör ska ha så bra kontroll som möjligt.

 

 

Alt 1: Registrera en inbetalning manuellt

  1. Öppna fakturan för vilken du vill registrera en inbetalning.
  2. Klicka på Hantera faktura i kontextmenyn.
  3. Välj alternativ Registrera inbetalning.
  4. Fyll i Betaldatum samt Belopp för den inbetalning du vill registrera.
  5. Tryck på knappen Registrera inbetalning.

 

 

Alt 2: Automatisk inmatning av betalfiler

Inbetalningen har i detta fall skapat en misslyckad matchning pga. att avin är makulerad.

Du behöver själv hantera den misslyckade matchningen för att knyta inbetalningen mot avin i fråga, om det är önskvärt.

Den makulerade avin kommer att stå som förslag när du gör detta och därefter ändras avins status från Makulerad till Betald.

Av Kund Support