arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

Vad är eventkategorier och vad används dessa för?

Hej,

Jag har sett att man kan använda sig av eventkategorier, finns det någon fördel med att använda dessa och hur används dem?

Av Mattias

Hej Mattias,

Du kan administrera kategorier för dina event med främsta syfte att kunna bokföra olika typer av event mot olika bokföringskonton.

Kategorier förtydligar dessutom eventets målgrupp och syfte och möjliggöra en filtrering i arcMember.   

 

Skapa en ny eventkategori

  1. Klicka på Event i toppmenyn.
  2. Klicka på Eventkategorier i vänstermenyn.
  3. Klicka på Skapa ny eventkategori i kontextmenyn.
  4. Fyll i uppgifterna för din nya kategori.
  5. Tryck på knappen Spara.

 

Använd dig av dina eventkategorier när du skapar ett event

  1. Klicka på Event i toppmenyn. 

  2. Klicka på Skapa nytt event i kontextmenyn.

  3. Fyll i eventets information, däribland dropdown-listan Eventkategori; Typ av event vilket skrivs ut i kalender och vid anmälan. Kategori styr även hur eventet kommer att bokföras.

 

Radera en eventkategori

  1. Klicka på Event i toppmenyn.
  2. Klicka på Eventkategorier i vänstermenyn.
  3. Kryssa i den aktuella kategorins checkbox i platslistan.
  4. Tryck på knappen Radera nedanför listan. 
  5. I dialogen som följer måste du bekräfta din önskan genom att återigen trycka på knappen Radera.

 

Om kategorin redan har används för ett event så kan inte kategorin tas bort och kommer därmed ligga kvar i registret.

 

Av Kund Support