Hej
Vi har märkt att många medlemmar får mailen i skräpkorgen, hur kan vi undvika det?
Hälsningar
Claes
Hej
Det här är ett knepigt problem som alla som skickar mail från system (såsom t ex arcMember) brottas med. Faktorerna är många och mottagande epostleverantörer är olika strikta, t ex är det inte ovanligt att mail skickade till telia.com hamnar i skräpkorgen. Tyvärr skickar inte mottagande epostserver tillbaka till arcMember hur mailet levererats, i inboxen eller i skräpkorgen.
Steg 1 är att lägga in ett s k SPF record i den avsändande domänens dns (alltså t ex uggleforeningen.se om ni nu skickar från den avsändaren via arcMember) :
Steg 2 är att lägga in DKIM nycklar i er DNS, även det här är något ni behöver be om hjälp av de som har hand om er mail/webb. Först behöver ni begära DKIM nycklarna av oss, ange då vilken domän vi ska utfärda nycklarna för.
Steg 3 är att ni behöver lägga in en s k DMARC policy i er domän. Det här minskar ytterligare risken att mail skickade via arcMember hamnar i skräpkorgen. Syftet med DMARC är att ingen obehörig ska kunna skicka mail med er domän som avsändare, så den här inställningen är väldigt bra att ha.
Observera att efter att ni gjort ovan tre steg så är det viktigt att ni tillser att alla mail som skickas från arcMember har avsändardomänen som ni angivit i ovan steg. alltså fliken Utskick - > Avsändare behöver ni gå in och rensa/ ändra.
OBS! Det funkar fint med underdomäner, t ex kontakt@uppsala.uggelforeningen.se
Hälsningar
Kundsupporten