Hej,
Jag undrar dels vilka olika administrativa roller det finns och även hur jag kan sätta/ändra dessa för en individ?
Hej Sara!
Som SuperAdmin så kan du delegera administrationen av ditt register genom att tilldela rättigheten att administrera individer och grupper i systemet. Detta gör du genom att tilldela en behörighetsnivå med tillhörande inställningar.
Det finns tre nivåer för rollen som administratör:
SuperAdmin: Kan se och administrera alla individer och grupper i systemet. En SuperAdmin är dessutom ensam om att kunna sätta behörighetsnivån för en annan individ.
Administratör: Kan se och hantera alla individer och grupper i systemet.
Gruppadministratör: Kan administrera en eller flera specifika grupper och dess individer, dvs ej utanförliggande individer. Det finns möjlighet att på ett informationsspecifik plan bestämma gruppadministratörens behörighet, se nedan.
Din nya administratör måste till att börja med finnas registrerad i ditt register.
För att ge en individ behörigheten Gruppadministratör så är stegen ungefär likadana men skiljer sig åt lite.
Skicka inloggningsuppgifterna (e-post och lösenord) till aktuell individ.
Alternativt så kan du be individen att trycka på Glömt lösenord i inloggningsutan och ange sin e-postadress. Då genereras ett nytt lösenord till den angivna e-postadressen och väl inloggad kan individen ifråga själv bestämma om den vill behålla det genererade lösenordet eller ange ett eget under Mina inställningar.