arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

Inaktiva konton och GDPR

Hej,

 

Jag undrar vad man ska tänka på när det kommer till GDPR och inaktiva konton?

 

Ha en fin dag,

Diana

Av Kund Support

Hej Diana,

Det är er integritetspolicy som styr när ni måste radera de medlemmar som inte förnyar sitt medlemskap. Det är lätt att filtrera fram personer med förfallet medlemskap i arcMember; markera dem i individlistan och klicka på raderaknappen som finns längst ner på sidan.

Vi är försiktiga med att ge juridiska råd när det kommer till integritetspolicy, men här är några hållpunkter ni bör ha med:

- Kontaktuppgifter till den i föreningen som är personuppgiftsansvarig
- Vilka uppgifter ni lagrar om era medlemmar (och andra, till exempel gåvogivare)
- Vad personuppgifterna används till
- Hur länge ni sparar uppgifterna
- Hur man ska gå tillväga för att bli glömd
- Vilka tredje parter (till exempel arcMember) som ni delar uppgifterna med


Många föreningar har börjat se värdet av att samla in fullständigt personnummer på sina medlemmar. Inte minst för att förhindra dubbletter i registret, men också för att kunna göra en adressuppdatering (vilket det finns stöd för i arcMember) via till exempel SPAR. Ett problem är ofta att man saknar personnummer på sina befintliga medlemmar. Här kan vi dock hjälpa till med en så kallad personnummersättning, där t ex SPAR gör en matchning utifrån det namn och den adress ni har registrerat på individerna. Genom adressuppdatering får ni också uppgift om eventuella avlidna personer, som enligt integritetsskyddsmyndigheten ska raderas skyndsamt från ert register.

Med vänliga hälsningar kundsupporten

Av Kund Support