arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

Jag läste om kategorier, hur fungerar dem?

Hej,

jag har läst att man ska kunna använda kategorier i arcMember, hur funkar dessa och hur går jag tillväga för att göra egna kategorier?

Av Britt-Marie

Hej Britt-Marie,

Kategorier hjälper dig att strukturera dina medlemskap och fakturor genom att du anger logiska namn, exempelvis 'Medlemskap' och 'Event'.

Kategorins namn kommer att skrivas ut på de fakturor som knyts till prenumerationen; Kategorinamn (Ex. Medlemskap) - Prenumerationsnamn (Ex. Ordinarie).

För att göra ett utskick av fakturor, eller aktiveringslänkar, så behöver det finnas en Kategori med minst en tillhörande Prenumerationer.


Skapa en kategori

  1. Klicka på toppflik Ekonomi.
  2. Klicka på Kategorier i vänstermenyn.
  3. Klicka på Skapa ny kategori i kontextmenyn.
  4. Fyll i uppgifterna för din nya kategori och dess tillhörande prenumerationer.
  5. Tryck på knappen Spara.

 

Nu kan du gå vidare och sätta upp din Prenumeration inkl. ett fakturaintervall eller ett aktiveringsintervall 

Information kategori

Namn: Namn på kategorin, vilket skrivs ut på de fakturor som knyts till prenumerationen; Kategorinamn (Ex. Medlemskap) - Prenumerationsnamn (Ex. Ordinarie).

Grupp: Bestämmer för vilka grupper kategorin, med tillhörande prenumerationer, ska vara valbar.  

Ärv nedåt: Kategorin och dess egenskaper knyts till angiven grupp. Arvet består i att kategorin på samma sätt knyts till den angivna gruppens eventuella undergrupper, detta för att slippa skapa flera identiska kategorier.

Moms: Styr med vilken moms kategorins prenumerationer ska beläggas.

Konto för moms: Det bokföringskonto som aktuell moms hör till. Krävs för korrekt bokföringsunderlag.

 

Av Kundsupport