Hej,
Jag håller på och formar ett utskick till mina medlemmar men drop-down listan för avsändare av utskicket är tom! Hur kan jag fixa detta?
Hej Mårten,
När du gör ett utskick via e-post och brev så måste du ange en Avsändare, som sedan syns mottagarens e-postprogram eller i brevet returfönster.
Om dropdown-listan för Avsändare är tom så beror det på att du inte har skapat någon avsändare och du kommer därmed inte kunna slutföra ditt utskick.
Avsändaren styr också hur utskicket synliggörs inne i arcMember, vilket är aktuellt för dig som jobbar med gruppadministratörer.
Som SuperAdmin och Administratör så ser du alla avsändare och alla utskick.
Lägg till en ny avsändare
Ändra uppgifterna för en befintlig avsändare
Radera en befintlig avsändare
![]() | ! Vänligen läs denna text om du inte vill använda din egen domän som avsändaradress:
Gmail meddelande nyligen att de kommer att införa en än mer strikt DMARC-policy jämfört med tidigare, och även andra e-postklienter förväntas följa efter. Men vad innebär den nya policyn? Och vad är egentligen DMARC?
DMARC motverkar phishing Phishing och andra bedrägeriförsök har länge ställt till problem för e-postklienter och seriösa verktyg för utskick och marknadsföring. Ett klassiskt exempel är att bedragaren anger @paypal.com som avsändaradress i hopp om att få mottagaren att delge känsliga betaluppgifter. I syfte att motverka phishing introducerades en policy som kallas DMARC (“Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance”). Policyn validerar att avsändarens identitet är autentisk och väljer därefter om e-postklienten ska acceptera eller avvisa meddelandet.
E-postklienter med strikt DMARC I dag har alla de stora e-postklienterna så som Gmail, Yahoo och AOL implementerat en strikt DMARC-Policy. I förlängningen tjänar alla på en strikt DMARC; det bygger förtroende mellan avsändaree och mottagare samtidigt som det blir svårare för oseriösa aktörer och bedragare att agera på marknaden. Men dessvärre kan även seriösa aktörer påverkas negativt av en strikt DMARC-Policy. Det kan betyda att e-postmeddelanden avvisas om de skickas från en icke-auktoriserad server. Exempel: Du använder avsändaradressen namn@yahoo.com för dina utskick från arcMember. När Yahoos DMARC-Policy validerar e-postmeddelandet så kommer DMARC avvisa meddelandet eftersom det ser ut att komma från en Yahoo-adress men servern tillhör i själva verket arcMember och inte Yahoo. Om du däremot använder ditt eget domännamn namn@yourcompany.com så kommer du inte påverkas av e-postklienternas DMARC-Policy.
Vår rekommendation Av denna anledning rekommenderar vi att du alltid använder din egen domän som avsändaradress när du skapar utskick. För dig som inte kan använda ditt eget domännamn, kontakta oss för vidare diskussion. Om du äger din domän har du möjlighet att ställa in DMARC efter dina önskemål. Då kan du bestämma att den mottagande servern ska acceptera e-postmeddelanden som skickas från externa servrar via ditt domännamn. Därmed kan du undvika leveransproblem och öka sannolikheten att ditt meddelande verkligen når fram till mottagarens inkorg. Du kan även ställa in så att den mottagande servern vet att dina e-postmeddelanden från arcMember har auktoriserats av din domän. |