arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

Listan för avsändare är tom, vad gör jag?

Hej,

Jag håller på och formar ett utskick till mina medlemmar men drop-down listan för avsändare av utskicket är tom! Hur kan jag fixa detta?

Av Mårten

Hej Mårten,

 

När du gör ett utskick via e-post och brev så måste du ange en Avsändare, som sedan syns mottagarens e-postprogram eller i brevet returfönster.

Om dropdown-listan för Avsändare är tom så beror det på att du inte har skapat någon avsändare och du kommer därmed inte kunna slutföra ditt utskick. 

Avsändaren styr också hur utskicket synliggörs inne i arcMember, vilket är aktuellt för dig som jobbar med gruppadministratörer.

Som SuperAdmin och Administratör så ser du alla avsändare och alla utskick.


Lägg till en ny avsändare

  1. Klicka på Utskick i toppmenyn.
  2. Klicka på Avsändare under E-post och brev i vänstermenyn.
  3. Klicka på Lägg till avsändare i kontextmenyn.
  4. Ange ett namn för din nya avsändaren i fältet Namn.
  5. Ange önskad Synlighet av din avsändare. Läs mer nedan.
  6. Ange en E-postadress för din nya avsändaren, som anges i de fall utskicket går som e-post.
  7. Ange en Postadress för din nya avsändaren, som skrivs ut i returfönstret i de fall utskicket går som brev.
  8. Ladda upp en Logotyp till aktuell avsändare. Denna används endast vid brevutskick, och läggs då i returfönstret ovan postadressen. 
  9. Tryck på knappen Spara.

 

 

Synlighet

Administratörer och SuperAdmins ser alla avsändare och utskick utan undantag.

Vilka avsändare och utskick en gruppadministratör ser beror på avsändarens inställning Synlighet = man ser endast dem knutna till sin grupp + de avsändare som man själv skapat.

Rättigheten överförs till aktuella utskick vid utskicksskedet, därför påverkas inte redan sända utskick om en avsändare redigeras.

 

Ingen grupp vald
Ingen (annan) gruppadministratör kan se avsändaren och dess utskick - ett sk. privat utskick.

Specifik grupp vald
Avsändaren och dess utskick kan ses av den valda gruppens alla administratörer, som också tillåts redigera och använda avsändaren för sina egna utskick - ett sk. grupputskick.

Synlig för alla gruppadministratörer
Avsändaren och dess utskick kan ses av systemets alla gruppadministratörer, som också tillåts redigera och använda avsändaren för sina egna utskick - ett sk. globalt utskick.

 

 

Ändra uppgifterna för en befintlig avsändare

  1. Klicka på Utskick i toppmenyn.
  2. Klicka på Avsändare under E-post och brev i vänstermenyn.
  3. Sök i listan efter den avsändare vars uppgifter du vill ändra.
  4. Klicka på raden för den avsändare vars uppgifter du vill ändra.
  5. Ändra de uppgifter som du vill ändra.
  6. Tryck på knappen Spara.


Radera en befintlig avsändare

  1. Klicka på Utskick i toppmenyn.
  2. Klicka på Avsändare under E-post och brev i vänstermenyn.
  3. Sök i listan efter den avsändare du önskar radera.
  4. Kryssar i den aktuella avsändarens checkbox i avsändarlistan.
  5. Tryck på knappen Radera nedanför listan. 
  6. I dialogen som följer måste du bekräfta din önskan genom att återigen trycka på knappen Radera.

Vänligen läs denna text om du inte vill använda din egen domän som avsändaradress:

 

Gmail meddelande nyligen att de kommer att införa en än mer strikt DMARC-policy jämfört med tidigare, och även andra e-postklienter förväntas följa efter. Men vad innebär den nya policyn? Och vad är egentligen DMARC? 

 

DMARC motverkar phishing

Phishing och andra bedrägeriförsök har länge ställt till problem för e-postklienter och seriösa verktyg för utskick och marknadsföring. Ett klassiskt exempel är att bedragaren anger @paypal.com som avsändaradress i hopp om att få mottagaren att delge känsliga betaluppgifter.

I syfte att motverka phishing introducerades en policy som kallas DMARC (“Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance”). Policyn validerar att avsändarens identitet är autentisk och väljer därefter om e-postklienten ska acceptera eller avvisa meddelandet.

 

E-postklienter med strikt DMARC

I dag har alla de stora e-postklienterna så som Gmail, Yahoo och AOL implementerat en strikt DMARC-Policy. I förlängningen tjänar alla på en strikt DMARC; det bygger förtroende mellan avsändaree och mottagare samtidigt som det blir svårare för oseriösa aktörer och bedragare att agera på marknaden. Men dessvärre kan även seriösa aktörer påverkas negativt av en strikt DMARC-Policy. Det kan betyda att e-postmeddelanden avvisas om de skickas från en icke-auktoriserad server.

Exempel:

Du använder avsändaradressen namn@yahoo.com för dina utskick från arcMember. När Yahoos DMARC-Policy validerar e-postmeddelandet så kommer DMARC avvisa meddelandet eftersom det ser ut att komma från en Yahoo-adress men servern tillhör i själva verket arcMember och inte Yahoo.  

Om du däremot använder ditt eget domännamn namn@yourcompany.com så kommer du inte påverkas av e-postklienternas DMARC-Policy.

 

Vår rekommendation

Av denna anledning rekommenderar vi att du alltid använder din egen domän som avsändaradress när du skapar utskick. För dig som inte kan använda ditt eget domännamn, kontakta oss för vidare diskussion.

Om du äger din domän har du möjlighet att ställa in DMARC efter dina önskemål. Då kan du bestämma att den mottagande servern ska acceptera e-postmeddelanden som skickas från externa servrar via ditt domännamn. Därmed kan du undvika leveransproblem och öka sannolikheten att ditt meddelande verkligen når fram till mottagarens inkorg.

Du kan även ställa in så att den mottagande servern vet att dina e-postmeddelanden från arcMember har auktoriserats av din domän.

 

Av Kund Support