Hej arcMember,
Berätta gärna lite om hur Autogiro fungerar, det vill vi kunna erbjuda våra medlemmar.
Hälsningar
Kent
Hej
Ja visst kan ni erbjuda era medlemmar att betala med Autogiro! En del medlemmar tycker att årsavgiften är ett stort belopp att betala på en gång (särskilt runt årsskiftet) och då kan det vara fördelaktigt att erbjuda att betala månadsvis i stället. För er som förening innebär det ofta att det årliga "medlemstappet" minskar. Men även om man fortsatt vill betala en gång per år så kan det vara smidigt med autogiro. När det gäller medlemskap vill man emellertid ofta att de betalar första årets avgift direkt i formuläret för att bli medlem, t ex via Swish, då får man ett "commitment" direkt från den nya medlemmen. Sedan erbjuder man möjligheten att fortsättningsvis betala med Autogiro. Det gör man via en länk till ett formulär som ni (eller snarare vi) lägger i mailet som man får automatiskt då man tecknar sig för medlemskapet. Länken finns också på Mina Sidor. Den heter ApplyForAutogiro.aspx (hela länken blir då t ex https://uggleforeningen.arcmember.net/public/applyforautogiro.aspx)
Vid sidan av medlemskapet så är det en del föreningar som vill kunna erbjuda ett månadsgivande, här passar autogiro väldigt bra också. Det här har vi ett färdigt formulär för, se t ex lakareivarlden.se som erbjuder detta via arcMember. Formuläret heter BecomeDonor.aspx (hela länken blir alltså t ex https://uggleforeningen.arcmember.net/public/applyforautogiro.aspx)
Båda formulären som nämns ovan har gemensamt att man fyller i sina bankuppgifter, Bank, Clearing / kontonummer, och därefter signerar med mobilt BankID. Man behöver alltså inte längre fylla i en autogiroblankett och skicka in, även om vi erbjuder det fortfarande som ett alternativ (en del kanske inte har mobilt BankID). arcMember tar emot medgivandet (du hittar dessa i fliken Admin, men även i vänstermenyn på respektive individ), och arcMember skickar det för godkännande till Bankgirot med automatik. De gör då en kontroll att personnummer och bankuppgifterna angivna stämmer och vi får dagen efter tillbaka en signal från Bankgirot att det är Godkänt eller Avvisat. Blir det Avvisat behöver ni meddela medlemmen detta och de behöver fylla i formuläret på nytt och ange rätt uppgifter. Viktigt att ni först ändrar betalsättet tillbaka till Avi, annars kommer det stå "Medlemskapet betalas redan med Autogiro" då medlem fyller i formuläret ånyo. Vi skickar på nytt dessa till Bankgirot med automatik för godkännande (det tidigare försöket skrivs över med automatik, ni behöver inte radera det).
I arcMember hjälper vi er lägga upp ett särskilt typ av medlemskap (månatligt) för just Autogiro (där avgiften är 1/12 av årsavgiften). Vi hjälper er också lägga in en Prenumeration för månadsgivande, de här ligger sedan i menyn Kategorier (som du hittar i fliken Ekonomi). Här anger vi även vilken dag i månad avierna ska skapas, vi brukar sätta den 17:e, och på fakturamallen som är knuten anger vi ofta 11 dagar i kredittid, vilket gör att dragningen med automatik då sker den 28:e varje månad. Uppdragen finns hos Bankgirot emellertid redan då avierna skapas i arcMember, dvs den 17:e. Ni kan logga in på bgonline och se att de finns där och vilka dragningar som kommer ske den 28:e. Det är bra om även vi har åtkomst till bgonline för ert bankgiro så vi också kan se att dragningarna finns där.
Varje månad är det viktigt att ni följer upp vilka som inte lyckats dra. Är det pga att deras medgivande är felaktigt så behöver ni kontakta medlemmen och be dem komma in med ett nytt korrekt medgivande (dvs bankuppgifter). Är det för att täckning saknas så gör man ofta så att man ser mellan fingrarna och hoppas att dragning kan ske framöver. Men det är viktigt att följa upp era Förfallna fakturor , fliken Ekonomi.
Tjänsten ni behöver beställa hos er bank heter Autogiro.
Hälsningar Kundsupporten