arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

Kan vi registrera en medlems betalningar på olika sätt?

Hej,

Måste alla betalningar en medlem gör registreras manuellt eller finns det andra sätt vi kan registrera dessa på? I så fall hur går vi tillväga för att göra det?

Av Torsten

Hej Torsten,

arcMember har stöd för användandet av OCR-nummer vilket gör att du kan skapa fakturor med OCR-nummer.

Du kan därefter matcha dina obetalda fakturor mot inkomna betalning genom att läsa in en Bankfil som levereras av din bank. 

Manuell registrering av en betalning är därför främst tänkt att avse fakturor som saknar OCR-nummer.

 

Det finns två sätt att registrera en betald faktura:

Registrera inbetalning för en faktura manuellt

  1. Öppna fakturan för vilken du vill registrera en inbetalning.
  2. Klicka på Hantera faktura i kontextmenyn.
  3. Välj alternativ Registrera inbetalning.
  4. Fyll i Betaldatum samt Belopp för den inbetalning du vill registrera.
  5. Tryck på knappen Registrera inbetalning.

Registrera inbetalningar genom inläsning av bankfil

  1. Klicka på Admin i toppmenyn.
  2. Klicka på Bankfil under Import i vänstermenyn.
  3. Klicka på Läs in bankfil (BgMax/TatalIn) i kontextmenyn.
  4. Tryck på knappen Välj fil och leta dig fram till den fil som du vill ladda upp.
  5. Tryck på knappen Läs in inbetalningarna.

Nu sker en automatisk matchning av inkomna betalningar och fakturor i registret.

En Bankfil kan endast läsas in i systemet en gång, detta för att inte riskera att en faktura registreras som betald två gånger.

Vi rekommenderar vidare att kontot för medlemsavgifter, och eventuellt annat som hanteras av arcMember (ex. gåvor och eventavgifter), inte delar BG-konto med andra typer av intäkter. Då kommer även dessa att matas in i arcMember som en intäkt och en misslyckad matchning.

! arcMember hanterar också automatisk inmatning av betalfiler från din bank. Kontakta oss om du vill att ditt arcMember konfigureras för Automatisk bankfilsöverföring.

Av Kundsupport