arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

Vad är en påminnelsemall, och kan jag göra egna mallar?

Hej,

Jag undrar lite angående påminnelsemallar. Är dem skapade i förväg av er eller kan jag skapa / ändra mina egna påminnelsemallar?

Av Alexander

Hej Alexander,

 

För att du ska kunna skapa påminnelser i arcMember måste en s k påminnelsemall skapas, det gör du under fliken Ekonomi -> Fakturamallar. Klicka på en fakturamall och därefter väljer du lägg till Påminnelsemall uppe i högra hörnet.

 

Till en fakturamall kan man koppla en eller flera påminnelsemallar. Varje påminnelsemall har ett ordningsnummer som styr i vilken ordning den används i de fall en faktura följs av ett flertal påminnelsefakturor. 

Skapa en påminnelsemall

  1. Klicka på toppflik Ekonomi.
  2. Klicka på Fakturamallar i vänstermenyn.
  3. Klicka på raden för den fakturamall som du önskar tilldela påminnelsemallar.
  4. Tryck på knappen Lägg till påminnelsemall i kontextmenyn.
  5. Fyll i uppgifterna för din nya påminnelsemall.
  6. Tryck på knappen Spara.


Information påminnelsemall

Mallnamn: Namnet på påminnelsemallen (ej synlig på fakturan).

Fakturadistribution: Styr hur fakturorna kommer att skickas. 

Vid Nej, manuell distribution så måste faktureringen hanteras manuellt, dvs. fakturan varken skapas eller distribueras per automatisk av systemet.

Vid Ja till automatisk distribution via brev eller SMS så hanteras flödet av systemet och det tillkommer en debitering per utskick. 

Om du med manuell hantering glömma att generera dina påminnelser, så ligger flödet öppet/ej avslutat vilket kan resultera i att du genererar en påminnelse långt senare. Vår rekommendation är därför att alltid ha påminnelserna inställda på automatisk distribution, även om första fakturan genereras manuellt.

Om mottagaren har en individuell metod inställd som skiljer sig från fakturamallens, så har mottagarens inställning företräde om mallen är satt till E-post. Men är mallen satt till brev så skickas alltid brev.

Om en individ har inställningen 'Faktura via e-post' men saknar e-postadress alternativt har en e-postadress som tidigare genererat hårda studsat, så kommer fakturan istället att skickas via brev.

Distributionsmall: Styr hur mailet som skickar ut fakturan ser ut. Har du inte själv skapat några Fakturautskicksmallar så finns det en standardmall för systemet att falla tillbaka på.

Distributionsschema: Styr hur ofta systemet söker igenom ditt register för att skicka eventuella påminnelser.

Påminnelseordning: Styr vilken påminnelsemall som ska användas för det aktuella utskicket. 

Påminnelseavgift: Den summa som adderas till den ursprungliga fakturakostnaden.

Kredittid: Bestämmer den tid inom vilken aktuella fakturor måste betalas.

Påminnelsemallstext: Informationstext som läggs på påminnelsefakturan, på samma sätt som fakturamallens text läggs på originalfakturan.

Ändra en påminnelsemall

  1. Klicka på toppflik Ekonomi
  2. Klicka på Fakturamallar i vänstermenyn.
  3. Klicka på raden för den fakturamalls påminnelsemallar som du önskar ändra.
  4. Klicka på raden för den påminnelsemall som du önskar ändra.
  5. Ändra de uppgifter som du vill ändra.
  6. Tryck på knappen Spara.

 

Av Kund Support