arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

Vi har en medlem som säger att dem har betalat, men det står att deras faktura är obetald. Hur löser vi detta?

Hej,

Vi har en medlem som påstår att dem har betalat in för sin faktura denna månad men i vårat system står det att deras faktura inte har blivit betald. Vad kan ha hänt och hur kan vi fixa det?

Av Åke

Hej Åke,

Det låter som att ni har fått en Misslyckad Matchning på deras betalning, detta går att lösa i några enkla steg.

Du kan dessutom överblicka alla registrerade inbetalningar via två sidor, båda hittar du under toppfliken Ekonomi:

Inbetalningar: En lista över registrets samtliga inbetalningar - 1 inbetalning/rad. Initialt visas fakturor från de senaste 6 månaderna, detta för att inte fördröja sidans uppladdning i onödan.

Inbetalningslogg: Loggar registrets samtliga inbetalningstillfällen - 1 tillfälle/rad.

 

arcMember separerar dina inbetalning utifrån tre olika statusar:  

  1. Lyckad inbetalning: Avser en inbetalning som gått igenom utan problem och som kunnat knytas mot en befintlig faktura.
  2. Misslyckad matchning: Avser en inbetalning som gått igenom utan problem men som därefter inte kunnat knytas mot en befintlig faktura.
  3. Misslyckad transaktion: Avser ett inbetalningsförsök som inte lyckats, under Betalningssätt anges vilken betalmetod som användes vid det misslyckade försöket.   

 

Så, hur kan min medlem betala sin faktura efter en misslyckad matchning?

  1. Klicka på Ekonomi i toppmenyn.
  2. Klicka på Inbetalningar i vänstermenyn.
  3. Bocka ur rutorna Lyckad betalning och Misslyckad transaktion.
  4. Tryck på knappen Sök. Nu visas endast dina misslyckade matchningar.  
  5. Tryck på OCR-filen för den misslyckade matchning som du vill hantera.
  6. Tryck på knappen Hantera misslyckade matchningar under listan med inbetalningar.
  7. Fäll ut aktuell betalrad genom ikonen längst till vänster.
  8. Systemet har sök fram en möjlig matchning utifrån den information den betalande individen har angett. Om denna inte verkar riktig så kan du göra en egen sökning utifrån olika nummer i databasen. 
  9. När du funnit ett sökresultat som du vill använda så bockar du i den radens radioknapp och trycker på knappen Välj denna faktura. 
  10. Tryck slutligen på knappen Knyt betalningarna till matchade fakturor längst ned på sidan.

Nu har inbetalningen fått en matchning och du har en mindre faktura som är obetald.

 

Av Kundsupport