arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

Medlemsantalet har plötsligt sjunkit i arcMember , vad beror det på ?

Hej supporten,

Antalet aktiva medlemmar har nu efter årsskiftet drastiskt sjunkit, vi förstår inte varför ? 


Hälsningar
Jennifer

Av Kund Support

Hej Jennifer

Vad som troligen hänt är att medlemskapet förfallit, de är ju ofta årsvis och efter nyår så ändras då status från Aktiv till Inväntar Förnyelse (=gul prick). Det är ju dock inte samma sak som att de inte är medlemmar längre, utan de har ju helt enkelt inte hunnit förnya sitt medlemskap, då de gör det , dvs betalar in förnyelseavin för nya året så blir de aktiva (=gröna) igen. 

På era medlemskap, kan ni ju ställa in hur lång respittiden är (räknat från det att t om datumet på giltighetstiden passerats) tills det att medlemskapet avslutas (=röd). Medlemskapen hanterar ni ju i fliken Ekonomi -> Prenumerationer 

Det blir ju lite knepigare att ta ut statistik över antalet (aktiva) medlemmar per årsskiftet iom ovan. På fliken Individer, välj Fler sökkriterier, och filtrera på Medlemsstatus, välj då Aktivt OCH Inväntar Förnyelse samt lägg in villkor på Medlemsperiod förfaller - här ska du tänka att du vill ha Alla datum från och med . och välj då det datumet du vill ha ut medlemskapen per.. dvs t ex 2021-12-31  om det är antalet medlemmar den dagen du vill ha.

Självklart kan du komplettera med ett villkor i rutan Medlemskap om du vill ha ut antalet medlemmar för en viss grupp / lokalförening / typ av medlemskap.

Hoppas det är hjälper dig på traven.

 

Hälsningar
Jens, Kundsupporten arcMember

Av Kund Support