arcMember AI Assistant arcMember AI Assistant

Hur fungerar era fakturamallar?

Hej,

Jag skulle vilja ha lite mer information angående hur fakturamallar fungerar, t.ex hur man skapar / ändrar fakturamallar.

Av Janne

Hej,

Varje Prenumeration med ett fakturaflöde kopplas till en fakturamall. Fakturamallen styr fakturans utformning och betalningsinformation.

Fakturamallen styr också genom vilken metod aktuella fakturor ska distribueras samt om den ska vara självgenererande, dvs. om den ska skapa och distribuera fakturor per automatik eller ej.

Till en fakturamall kan man därefter koppla en eller flera påminnelsemallar. Varje påminnelsemall har ett ordningsnummer som styr i vilken ordning den används i de fall en faktura följs av ett flertal påminnelsefakturor. 


Skapa en fakturamall

  1. Klicka på toppflik Ekonomi.
  2. Klicka på Fakturamallar i vänstermenyn.
  3. Klicka på Skapa ny fakturamall i kontextmenyn.
  4. Fyll i uppgifterna för din nya fakturamall.
  5. Tryck på knappen Spara.

Information fakturamall

Mallnamn: Namn på fakturamallen (ej synlig på fakturan).

Grupp: Bestämmer för vilken grupp (inkl. eventuella undergrupper) som prenumerationen ska vara valbar.  

Fakturatyp: Anger om mallen avser en faktura (betalningskrav) eller en avi (frivillig betalning).

Girotyp: Anger om fakturabetalningen avser Bankgrio (BG) eller Postgrio (PG). 

OCR-nummer: Anger om du har stöd för OCR eller inte, och om OCR i sådant fall ska skrivas ut på faktura och talong. 

Girotalong: Styr om du vill ha en talong utskriven nederst på din faktura eller ej. De förtryckta alternativet används när fakturainformationen ska skrivas ut på förtryckta inbetalningskort.

Fakturadistribution: Styr hur fakturorna kommer att skickas. 

Vid Nej, manuell distribution så måste faktureringen hanteras manuellt, dvs. fakturan varken skapas eller distribueras per automatisk av systemet.

Vid Ja till automatisk distribution via e-post, brev eller SMS så hanteras flödet automatiskt av systemet. Datum för detta återfinns i Prenumerationen.

Om mottagaren har en individuell metod inställd som skiljer sig från fakturamallens, så har mottagarens inställning företräde om mallen är satt till E-post. Men är mallen satt till brev så skickas alltid brev.

Om en individ har inställningen 'Faktura via e-post' men saknar e-postadress alternativt har en e-postadress som tidigare genererat hårda studsat, så kommer fakturan istället att skickas via brev.

Distributionsmall: Styr hur mailet som skickar ut fakturan ser ut. Har du inte själv skapat några Fakturautskicksmallar så finns det en standardmall för systemet att falla tillbaka på.

0-fakturor: Styr om du vill att fakturor utan belopp ska distribueras eller ej.

 

Information Talong

Logotyp (Ej obligatorisk): Avsändarlogotyp som adderas aktuella fakturor anpassat för kuvertfönster. Godkänt filformat för bilden är GIF, JPG eller PNG. 

Returadress (Ej obligatorisk): Adress för eventuell returnering, vilken skrivs ut på aktuella fakturor anpassat för kuvertfönster.

Fakturamallstext (Ej obligatorisk): Informationstext som adderas på fakturan.

Tips: Eftersträva att ha text på ett ställe.

Om du vill skriva ut en allmän text på fakturan, oavsett medlemstyp - lägg texten på fakturamallen.

Om du vill ha olika text på fakturan, beroende på medlemstyp - lägg texten på prenumerationsmallarna.

Du kan kombinera detta och ha text på båda ställen. Då läggs Prenumerationens text överst, och därefter fakturamallens.

Fakturafot (Ej obligatorisk): Informationstext som adderas längst ned på fakturan, precis ovanför talongen.

Mottagarnamn: Det namn som ska stå som betalningsmottagare på aktuella talonger.

Kontonummer: Det bank- eller plusgironummer som gäller för aktuella fakturor.

Kredittid: Bestämmer den tid inom vilken aktuella fakturor måste betalas.

Skriv ut belopp: Bestämmer om aktuellt fakturabelopp ska skrivas ut eller ej.

 

Ändra en fakturamall

  1. Klicka på toppflik Ekonomi.
  2. Klicka på Fakturamallar i vänstermenyn.
  3. Klicka på raden för den fakturamall som du önskar ändra.
  4. Ändra de uppgifter som du vill ändra.
  5. Tryck på knappen Spara.
Av Kund Support